OMA AUTO SAAB PANNA
TULU TEENIMA
Me ei tea täpselt,
kui palju on neid inimesi, kes ettevõtlusest mõtlevad. Veelgi
raskem oleks ära arvata, kui palju ideesid inimeste peadest läbi
on käinud ja kui paljud neist ilmavalgust on näinud.
Igal juhul on iga ettevõtmine unikaalne. Isegi kui ärimudel on sama
või sarnane, on iga algus omamoodi, täpselt ühtemoodi ei tee meist
keegi mitte midagi.
Mõni ettevõte
kasvab välja iseenese vajadusest. Kui noor Võrumaa mees Tauri
Kärson aastal 2008 sõjaväkke läks, jäi auto viieks kuuks seisma:
„Siis see
rentimise mõte tekkiski. 2008 sügisest kuni 2012 sügiseni oli
mõte peas, sinna vahele jäi ülikoolis käimine jms, mingi etapp
elus lõppes ja oli aeg hakata mõtet edasi arendama. Esmalt võttis
ühendust vana klassivenna Simo Suleviga ja ülikooli aegse sõbra
Robert Sarvega, et kokku panna meeskond. Kõigepealt
disainis Autolevi Simo valmis veebilehe näidised A4-le. Samal ajal
hakkas advokaadist sõber Robert valmistama ette vajalikke
juriidilisi dokumente rentijate ja autoomanike kaitseks.Kui eeltöö
tehtud, läksime parklatesse ning küsisime autoomanikelt, et mis
arvate, kui rentida kellelegi oma isiklik auto. Mõni
ütles,et väga hea mõte. Teine jälle, et nalja teete või, mitte
mingil juhul ei anna oma autot kellelegi.
Siiski selgus, et
enam kui 80% on andnud autot kasutada teistele inimestele, aga
siiani on seda tasuta tehtud, tõenõoliselt sõpradele, tuttavatele.
Hoolimata positiivsest ja negatiivsest tagasisidest oli selge, et
inimestel auto seisab 22 tundi päevast, neil on juba harjumus
laenata seda teistele ja ühtlasi auto põhjustab neile arvestatavat
kulu iga kuu:
„Me näeme, et
autoomanikud ei teadvusta seda, et nad kasutavad autot umbes 10%
ajast, aga samal ajal tekitab auto neile kulusid. Meie eesmärk on
aidata omanikul autokuludega paremini toime tulle, pakkuda võimalust
oma autot lihtsalt ja turvaliselt välja rentida eraisikutele või ka
siis ettevõtetele kolimiseks, töö tegemiseks, reisimiseks või
siis mõnda eksootilist autot, mida endal ei ole.
On inimesi, kes
vajaksid autot, aga erinevatel põhjustel nad ei oma seda, sest
kõik on käe-jala juures. On vaja pikemate
sõitude, näiteks kolimise jaoks kaubikut või puhkusereisi jaoks
kabrioletti. Kuid igapäevaselt ei ole neid mõistlik omada. Meie
ülesanne on pakkuda neile kiiresti, soodsalt ja võimalikult
lähedalt sobiv auto, mida nad sel ajahetkel vajavad”.
Mais 2013 valmis
Autolevi veebileht. Tollal oli meil seal pakkumises seitse autot.
Rendile antavate autode arv hakkas tasapisi kasvama. Kuna
autolokatsioonid on igal pool üle Eesti, siis nüüd on sisuliselt
võimalik saada auto kasvõi kõrvalhoovist. Autovõrgustiku tihedus
sõltub muidugi ka rahvastiku asustusest. Võrumaal on hõredam
asustus, ja autosid on ka hõredamalt. Mida rohkem sealt Tartu poole
liikuda, seda tihedamaks muutub ka autovõrgustik.
Kokku on Eesti
erinevates nurkades üle 500 auto, nendest pooled on Tallinnas ja
teine pool laiali erinevates paikades.
Kindlasti tekitab
inimestes küsimusi renditava auto tehniline korrasolek. Tauri
Kärson selgitab: „Kui auto tuleb meie süsteemi, siis kontrollime
auto tehnilist ülevaatus ja kindlustuse olemasolu. Lisaks sellele
annab indikatsiooni auto seisukorrast rentijale sellele jäetud
tagasiside teiste kasutajate poolt. Samuti on auto seisukord näha
piltidelt. Mitmed autoomanikud kajastavad meie lehel samuti oma auto
hooldusajalugu, et sellega kinnitada auto väga head seisukorda.
Rentijal on õigus autole järele minnes tehing tühistada, kui auto
ei vasta sellele, mida on meie lehel presenteeritud. Sellisel juhul
saab muidugi tagasi tasutud raha. Selliste olukordade eest
kindlustamegi rentijat sellega, et rentija tasub alguses summa
Autolevile ning pärast edukat tehingut edastame raha autoomanikule.
Tasuda saab nii deebet- ja kreeditkaardiga otse meie lehel.
Samuti on õigus
tehingust loobuda autoomanikul, kui ta mingil põhjusel ei taha autot
mõnele inimesele rentida. See õigus on olemas, ei ole kohustust
kõiki broneeringuid vastu võtta.
Autolevi teostab
kõigile kasutajatele eelneva taustakontrolli tagamaks turvalise ja
ohutu keskkonna. Kontrollitakse juhiloa olemasolu, eelnevate
rikkumiste ajalugu ja teistes avalikes andmebaasides olevaid andmeid.
Auto peab
käest-kätte liikuma puhtana. Seda reeglit peavad järgima mõlemad
tehingupooled, kui just omavahel ei lepita kokku teisiti.
Aga mis saab siis,
kui auto teeb avarii rentija käes?
Tauri Kärson: „Kui
autol on kaskokindlustus, siis korvab kahjud kaskokindlustus. Kui
seda pole, siis tuleb rentijal tekitatud kahjud ise korvata. Kui on
kaskokindlustus, siis tuleb rentijal lihtsalt omavastutus maksta, see
jääb üldjuhul 200 - 600 euro vahele.”.
Kaks aastat ajasid
Tauri, Simo Sulev ja Robert Sarv Autolevi asju muu töö kõrvalt,
tänaseks on see juba põhitöökoht. Tiimi kuulub koos eestlaste,
lätlaste ja soomlastega juba üle 10 inimese, kes on erinevat moodi
seotud, osa teenuseid ostetakse tänapäeval ka loomulikult sisse.
„Elu viis kokku
õigete inimestega väljaspool Eestit. Mõnega neist oli juba ka enne
kokkupuude läbi vabatahtliku tegevuse. Samas mõnega viis kokku
osalt juhus ja osalt ka teadlik osalemine õigetel üritustel. Hea
tiimiga on rõõm tööd teha.”
Veel lisab Tauri, et
nende äriplaan pole lasta ettevõtet juhusel juhtida ja areneda nii
nagu aeg seda arendab. Ambitsioon on laieneda lähiriikidesse,
näiteks Soome, Rootsi, Saksamaale või miks mitte Poola. Autolevi
lähim suurim konkurent tulebki tegelikult vastu Saksamaal.
Samasugust ärimudelit kasutatakse tänaseks päevas mitmes Euroopa
riigis veel – Prantsusmaal, Taanis, Norras, Rootsis. Autolevi
eristub selle poolest, et on asunud looma ülepiirilist võrgustikku.
Oluliseks peab Tauri seda, et läbi Autolevist autot võttes ei pea
hakkama ennast võõras riigis tõestama ega identifitseerima vaid on
võimalik kasutajana juba oma olemasoleva kontoga teenust samadel
tingimustel kasutada.
Ärimudel
on kõigil sarnane - vahendustasu, see on ka kõige loogilisem.
Äri-ideoloogia on see, et autoomaniku kulusid vähendada. Kui
teenib tema, teenib ka Autolevi selle tehingu pealt - 25%. Maailma
praktika on vahendustasu 25-40%, Autolevi on otsustanud pigem
madalama protsendi kasuks, see majandab kogu teenuste paketi
tulevikus ära, kui korralikult käima läheb. Aga mõte liigub kogu
aeg selles suunas, mida veel lisaks või paremini teha, kuidas muude
teenustega müüki tõsta ja teenust veelgi paremaks muuta. Kuidas
aidata autoomanikel oma autoga targemalt toime tulla. Kuidas autot
mitte omavatele inimestele teiste auto kasutamine veelgi mugavamaks
muuta.
Autolevi
pakub enda poolt kogu protsessi juures kõigile kasutajatele
taustakontrolli tagamaks usaldusväärne tehingute keskkond. Samuti
on nende poolt olemas kõik vajalikud lepingud ja muud dokumendid.
Lisaks tehakse aktiivselt turundust veebilehele rentijate leidmiseks,
pakutakse makselahendusi mugavaks arveldamiseks, tagasisidesüsteemi
ja keskkonda lihtsaks tehingute haldamiseks.
Autoomaniku
jaoks on asi lihtne – liitu tasuta, lisa auto tasuta ning jää
ootama broneeringuid. Rentija jaoks on samuti hoitud süsteem lihtne
– maksad selle hinna, mida näed auto juures ilma igasuguste
lisatasudeta sõltumata reserveeringu algus- või lõpuajast.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar