12. nov 2016

ILMUNUD: Autolevi, aprill 2016

https://issuu.com/ajakirioledsa/docs/ajakiri_oled_sa...aprill_16

OMA AUTO SAAB PANNA TULU TEENIMA



Me ei tea täpselt, kui palju on neid inimesi, kes ettevõtlusest mõtlevad. Veelgi raskem oleks ära arvata, kui palju ideesid inimeste peadest läbi on käinud ja kui paljud neist ilmavalgust on näinud.
Igal juhul on iga ettevõtmine unikaalne. Isegi kui ärimudel on sama või sarnane, on iga algus omamoodi, täpselt ühtemoodi ei tee meist keegi mitte midagi.


Mõni ettevõte kasvab välja iseenese vajadusest. Kui noor Võrumaa mees Tauri Kärson aastal 2008 sõjaväkke läks, jäi auto viieks kuuks seisma:
„Siis see rentimise mõte tekkiski. 2008 sügisest kuni 2012 sügiseni oli mõte peas, sinna vahele jäi ülikoolis käimine jms, mingi etapp elus lõppes ja oli aeg hakata mõtet edasi arendama. Esmalt võttis ühendust vana klassivenna Simo Suleviga ja ülikooli aegse sõbra Robert Sarvega, et kokku panna meeskond. Kõigepealt disainis Autolevi Simo valmis veebilehe näidised A4-le. Samal ajal hakkas advokaadist sõber Robert valmistama ette vajalikke juriidilisi dokumente rentijate ja autoomanike kaitseks.Kui eeltöö tehtud, läksime parklatesse ning küsisime autoomanikelt, et mis arvate, kui rentida kellelegi oma isiklik auto. Mõni ütles,et väga hea mõte. Teine jälle, et nalja teete või, mitte mingil juhul ei anna oma autot kellelegi.
Siiski selgus, et enam kui 80% on andnud autot kasutada teistele inimestele, aga siiani on seda tasuta tehtud, tõenõoliselt sõpradele, tuttavatele. Hoolimata positiivsest ja negatiivsest tagasisidest oli selge, et inimestel auto seisab 22 tundi päevast, neil on juba harjumus laenata seda teistele ja ühtlasi auto põhjustab neile arvestatavat kulu iga kuu:
„Me näeme, et autoomanikud ei teadvusta seda, et nad kasutavad autot umbes 10% ajast, aga samal ajal tekitab auto neile kulusid. Meie eesmärk on aidata omanikul autokuludega paremini toime tulle, pakkuda võimalust oma autot lihtsalt ja turvaliselt välja rentida eraisikutele või ka siis ettevõtetele kolimiseks, töö tegemiseks, reisimiseks või siis mõnda eksootilist autot, mida endal ei ole.
On inimesi, kes vajaksid autot, aga erinevatel põhjustel nad ei oma seda, sest kõik on käe-jala juures. On vaja pikemate sõitude, näiteks kolimise jaoks kaubikut või puhkusereisi jaoks kabrioletti. Kuid igapäevaselt ei ole neid mõistlik omada. Meie ülesanne on pakkuda neile kiiresti, soodsalt ja võimalikult lähedalt sobiv auto, mida nad sel ajahetkel vajavad”.



Mais 2013 valmis Autolevi veebileht. Tollal oli meil seal pakkumises seitse autot. Rendile antavate autode arv hakkas tasapisi kasvama. Kuna autolokatsioonid on igal pool üle Eesti, siis nüüd on sisuliselt võimalik saada auto kasvõi kõrvalhoovist. Autovõrgustiku tihedus sõltub muidugi ka rahvastiku asustusest. Võrumaal on hõredam asustus, ja autosid on ka hõredamalt. Mida rohkem sealt Tartu poole liikuda, seda tihedamaks muutub ka autovõrgustik.
Kokku on Eesti erinevates nurkades üle 500 auto, nendest pooled on Tallinnas ja teine pool laiali erinevates paikades.
Kindlasti tekitab inimestes küsimusi renditava auto tehniline korrasolek. Tauri Kärson selgitab: „Kui auto tuleb meie süsteemi, siis kontrollime auto tehnilist ülevaatus ja kindlustuse olemasolu. Lisaks sellele annab indikatsiooni auto seisukorrast rentijale sellele jäetud tagasiside teiste kasutajate poolt. Samuti on auto seisukord näha piltidelt. Mitmed autoomanikud kajastavad meie lehel samuti oma auto hooldusajalugu, et sellega kinnitada auto väga head seisukorda. Rentijal on õigus autole järele minnes tehing tühistada, kui auto ei vasta sellele, mida on meie lehel presenteeritud. Sellisel juhul saab muidugi tagasi tasutud raha. Selliste olukordade eest kindlustamegi rentijat sellega, et rentija tasub alguses summa Autolevile ning pärast edukat tehingut edastame raha autoomanikule. Tasuda saab nii deebet- ja kreeditkaardiga otse meie lehel.

Samuti on õigus tehingust loobuda autoomanikul, kui ta mingil põhjusel ei taha autot mõnele inimesele rentida. See õigus on olemas, ei ole kohustust kõiki broneeringuid vastu võtta.
Autolevi teostab kõigile kasutajatele eelneva taustakontrolli tagamaks turvalise ja ohutu keskkonna. Kontrollitakse juhiloa olemasolu, eelnevate rikkumiste ajalugu ja teistes avalikes andmebaasides olevaid andmeid.



Auto peab käest-kätte liikuma puhtana. Seda reeglit peavad järgima mõlemad tehingupooled, kui just omavahel ei lepita kokku teisiti.

Aga mis saab siis, kui auto teeb avarii rentija käes?

Tauri Kärson: „Kui autol on kaskokindlustus, siis korvab kahjud kaskokindlustus. Kui seda pole, siis tuleb rentijal tekitatud kahjud ise korvata. Kui on kaskokindlustus, siis tuleb rentijal lihtsalt omavastutus maksta, see jääb üldjuhul 200 - 600 euro vahele.”.

Kaks aastat ajasid Tauri, Simo Sulev ja Robert Sarv Autolevi asju muu töö kõrvalt, tänaseks on see juba põhitöökoht. Tiimi kuulub koos eestlaste, lätlaste ja soomlastega juba üle 10 inimese, kes on erinevat moodi seotud, osa teenuseid ostetakse tänapäeval ka loomulikult sisse.
„Elu viis kokku õigete inimestega väljaspool Eestit. Mõnega neist oli juba ka enne kokkupuude läbi vabatahtliku tegevuse. Samas mõnega viis kokku osalt juhus ja osalt ka teadlik osalemine õigetel üritustel. Hea tiimiga on rõõm tööd teha.”
Veel lisab Tauri, et nende äriplaan pole lasta ettevõtet juhusel juhtida ja areneda nii nagu aeg seda arendab. Ambitsioon on laieneda lähiriikidesse, näiteks Soome, Rootsi, Saksamaale või miks mitte Poola. Autolevi lähim suurim konkurent tulebki tegelikult vastu Saksamaal. Samasugust ärimudelit kasutatakse tänaseks päevas mitmes Euroopa riigis veel – Prantsusmaal, Taanis, Norras, Rootsis. Autolevi eristub selle poolest, et on asunud looma ülepiirilist võrgustikku. Oluliseks peab Tauri seda, et läbi Autolevist autot võttes ei pea hakkama ennast võõras riigis tõestama ega identifitseerima vaid on võimalik kasutajana juba oma olemasoleva kontoga teenust samadel tingimustel kasutada.

Ärimudel on kõigil sarnane - vahendustasu, see on ka kõige loogilisem. Äri-ideoloogia on see, et autoomaniku kulusid vähendada. Kui teenib tema, teenib ka Autolevi selle tehingu pealt - 25%. Maailma praktika on vahendustasu 25-40%, Autolevi on otsustanud pigem madalama protsendi kasuks, see majandab kogu teenuste paketi tulevikus ära, kui korralikult käima läheb. Aga mõte liigub kogu aeg selles suunas, mida veel lisaks või paremini teha, kuidas muude teenustega müüki tõsta ja teenust veelgi paremaks muuta. Kuidas aidata autoomanikel oma autoga targemalt toime tulla. Kuidas autot mitte omavatele inimestele teiste auto kasutamine veelgi mugavamaks muuta.

Autolevi pakub enda poolt kogu protsessi juures kõigile kasutajatele taustakontrolli tagamaks usaldusväärne tehingute keskkond. Samuti on nende poolt olemas kõik vajalikud lepingud ja muud dokumendid. Lisaks tehakse aktiivselt turundust veebilehele rentijate leidmiseks, pakutakse makselahendusi mugavaks arveldamiseks, tagasisidesüsteemi ja keskkonda lihtsaks tehingute haldamiseks.

Autoomaniku jaoks on asi lihtne – liitu tasuta, lisa auto tasuta ning jää ootama broneeringuid. Rentija jaoks on samuti hoitud süsteem lihtne – maksad selle hinna, mida näed auto juures ilma igasuguste lisatasudeta sõltumata reserveeringu algus- või lõpuajast.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar